Avram Iancu, in varsta de 39 de ani, bibliotecar in orasul Petrosani si inotator amator doreste sa devina primul roman care traverseaza Canalul Manecii inot, fara ajutorul unui costum de neopren.
Canalul Manecii este o provocare pentru toti inotatorii, cu atat mai mult pentru amatori. Prima incercare de a parcurge inot distanta din sudul Angliei pana pe malul nordic al Frantei a avut loc in urma cu mai bine de 200 de ani, iar pana in prezent a fost parcursa cu succes de 1.284 de ori conform Asociaţiei Channel Swimming, Anglia.
Printre cei care au facut fata provocarii nu se numara niciun roman.
Avram Iancu a avut pana in prezent doua tentative de a travesa Canalul Manecii inot, dar fara succes. Prima incercare a fost in august 2014.
„A fost excelent, am parcurs aproximativ 40 de kilometri în 12 ore şi 25 de minute de inot neintrerupt. Coasta franceza era foarte aproape, insa curentul marin a fost mult prea puternic in locul si la ora aceea si m-a deviat prea mult in partea dreapta a directiei de deplasare. Am primit o veste surprinzatoare de la pilotul vasului care ma escorta şi de la observatorii oficiali. Mi-au spus ca este imposibil sa mai ajung in Franta, chiar daca eu eram capabil sa mai inot inca cel putin 6-7 ore. Ma simteam excelent. E o decizie a pilotului, de oprire a tentativei, pe care nici eu, nici sustinatorii mei nu o intelegem nici acum“ (Avram Iancu)
Nu a renuntat, iar in octombrie 2014 s-a intors mai antrenat si mai pregatit in Anglia.
„Increzator in fortele proprii, am revenit mai antrenat si mai determinat ca niciodata, dar a fost si mai dificil. De aceasta data, am parcurs doar 20 km in 10 ore si 41 de minute. Am inotat in cel mai rapid mod si, totusi, la un moment dat, inaintam cu doar 1 km/ora. Canalul Manecii este o apa miscatoare. Cei 34 de km care despart cele doua maluri s-ar traduce prin lungimea a 1.360 de bazine de 25 m. Cine se gandeste ca, odata executate in bazin aceste lungimi, poate sa traverseze Canalul se insala amarnic. Acolo sunt 34 de km de apa miscatoare. Pe langa o pregatire exemplara, trebuie sa ai si noroc, pentru ca in bazin domneste omul, in mari si oceane domneste Dumnezeu“ ne explica inotatorul esecul celei de-a doua incercari.
In ciuda celor 2 incercari esuate, Avram Iancu nu renunta si spera ca a treia oara sa fie cu noroc. Desi nu este inotator profesionist, se antreneaza intens si nu trece o zi fara a intra in apa.
„Anul acesta, in august, vreau sa incerc din nou. Pentru mine nu exista cale de intoarcere. Intotdeauna cand îmi propun ceva fac tot posibilul sa realizez ceea ce mi-am propus. Pentru mine, traversarea inot a Canalului Manecii, fara costum de neopren, reprezinta «Mistretul cu colti de argint» din capodopera lui Stefan Augustin Doinas. Iar tuturor «istetilor», «indraznetilor» si «batjocoritorilor» le spun, dupa caz, pe un ton bland sau raspicat, ca mai crunta decat moartea e renuntarea, iar decat sa renunt, prefer sa mor incercand“ marturiseste Avram Iancu.
In spatele optimismului, Avram are de trecut prin grele incercari. Canalul Manecii este un obstacol greu de trecut din cauza curentilor, a valurilor, acestea avand putere mare si fiind imprevizibile. Chiar daca esti antrenat pentru a parcurge distanta, valurile si curentii iti consuma o energie mult mai mare.
In plus, „meduzele au un efect paralizant asupra locului atins, iar curentii marini sunt extrem de imprevizibili. Dar cel mai de temut dusman este temperatura extrem de scazuta, ce variaza intre 13 si 18 grade, in functie de locul şi de ora la care inoti. Oricine poate sa devina hipotermic de la o ora la alta. Expunerea la toate aceste impedimente pentru 12-18 ore, cat dureaza in medie o traversare, a dus inotatorii in niste stari cumplite, care i-a determinat pe unii sa numeasca acest Canal «Iadul de gheata»”, povesteste Avram.
Pentru ficare incercare de a traversa inot Canalul Manecii, costurile sunt foarte ridicate. Intregul proiect se ridica undeva in jurul sumei de 8.000 de lire sterline.
In acest pret sunt incluse: pretul inchirierii vasului care escorteaza inotatorii si plata unui echipaj care ajunge\ la aproximativ 2.800 de lire, iar taxa de inscriere este de 400 de lire.
Restul banilor acopera cheltuielile de cazare, echipamente, dar si cheltuielile pentru a sustine o alimentatie adecvata si cu suplimente nutritive pentru sportiv.
Suma este foarte mare, dar cu ajutorul nostru si al sponsorilor, Avram Iancu spera sa reuseasca sa stranga banii necesari petru o noua sansa de a traversa Canalul Manecii.
Daca reuseste sa stranga banii necesari proiectului, Avram Iancu ar putea deveni primul roman care traverseaza Canalul Manecii si astfel Romania s-ar alatura celor 60 de tari care se bucura de o astfel de performanta.
Nascut
In Petrosani, la poalele Muntilor Parang, in data de 18.02.1976.
Studii
– Liceul Industrial Petrosani
– Colegiul Tehnic si de Administratie, sectia Controlul Calitatii si Metrologie, cursuri “la zi”, in cadrul Universitatii din Petrosani.
– Facultatea de Limba şi Literatura Romana, specializarea romana-engleză, cursuri “ID”, Universitatea Spiru Haret.
Ocupatia
Bibliotecar la Biblioteca Municipala Petroşani.
Starea civila
Casatorit cu Ancuta, din anul 2000. Au trei fetite minunate: Flavia, nascuta in 03.12.2005, Andrada, nascuta in 16.05.2007, si mezina familiei, Adina, nascuta in 01.04.2014.
Performante
Face sport de la varsta de 10 ani si de-a lungul timpului a reusit cateva performante, in diverse ramuri sportive:
Karate Kyokushin
– Dublu Campion al Transilvaniei (juniori)
– Vicecampion al Romaniei (tineret)
– Campion al Romaniei (tineret)
– Bronz la Nationalele Romaniei (seniori)
Triatlon
– locul 4 (open) la prima editie Romanian Iron Man 1999
– locul 3 (open) triatlon Surmont
– locul 2 (open) Triatlonul Vaii Jiului
– locul 3 (categorie de varsta) No Stress Triatlon 2013
Ciclism montan
Locul 1-Arsenal Park (2013)
Locul 1- Route 68 Bike Marathon (2013)
Locul 2- TransAlpin Bike Marathon – Rânca (2013)
Locul 2- Maraton Tarcu (2011)
Alergare montana
Locul 7- (echipe) – marathon 7500, (2011)
Locul 2- Iorgovanul Night (2013)
2. Participarea la Romania Iron Man
3. Participarea la Dublu Iron Man (Ungaria sau Slovacia)
4. Finalizarea traversarii inot a Canalului Manecii, fara costum de neopren, sub directa aprobare, supraveghere a Channel Swimming Association.
5. Continuarea organizarii celor două competitii montane, Parangul Night Challenge şi Petrosani Bike Challenge.
6. Promovarea si sustinerea tinerelor talente, prin participarea la diverse competitii nationale, impreuna cu echipa AS Bike & Run Petrosani.